Voor alle WP leden, wanted in 2015...

Beste waterpololeden,

Momenteel zijn wij zeer blij met ons scheidsrechterkorps binnen de vereniging. Gert Bouw, Jaap Jager, Ronald Bokkers, Ramon den Boer, Henriette Ruitenbeek, Quirina van Zessen en Linda van de Kraats zorgen er met z’n allen voor dat wij met al onze teams competitie mogen spelen en dat waarderen wij vanuit de WPC enorm. Aangezien er wisselingen gaan plaatsvinden in de nabije toekomst en wij dit als WPC absoluut voor willen zijn om niet in de problemen te komen willen wij het volgende met jullie delen.

Dit voorjaar (waarschijnlijk eind februari) wordt er weer een scheidsrechterscursus georganiseerd. Voor 1 februari (deadline regio Oost) willen wij als Flevo ook minimaal 1 persoon opgeven voor deze cursus. Mocht je met z’n 2-en willen gaan des te beter. Dit om jullie allemaal te kunnen garanderen dat jullie ook in de toekomst met je team gewoon kan deelnemen aan de competitie. We zijn namelijk verplicht om een bepaald aantal scheidsrechters aan de competitie te leveren om een bepaald hoeveelheid teams in te kunnen schrijven.

Wat houdt het precies in?

De cursus is 7 avonden, de laatste avond is het examen. Een cursusavond duurt ongeveer 2 uur, de locatie is nog niet bekend. Ook zal er een praktijkexamen plaatsvinden. Dit zal op een toernooi zijn, bijvoorbeeld Apeldoorn, waar wij als vereniging ook heen gaan. Je mag deze cursus volgen op kosten van de vereniging.

Waar moet je aan voldoen?

Om aan de cursus mee te mogen doen moet je op de dag van examen 17 jaar zijn, je moet al w-official zijn, je mag 1 cursusavond missen. Dit zijn de belangrijkste voorwaarden.

De volledige info over deze cursus is hier terug te vinden:

Wat houdt het in om scheidsrechter te zijn?

We hebben ook eens gevraagd wat het nou zo leuk, interessant maakt om scheidsrechter te zijn aan de mensen die dit uit eigen ervaring kunnen vertellen. Wat naar voren komt is dat het voor je eigen spel interessant kan zijn om meer kennis van de spelregels te hebben.  Zeker ook voor nieuwe leden is dit interessant, maar ook voor leden die al enige tijd niet meer de spelregels bekeken hebben (er zijn de laatste 10 jaar echt wel wat regels veranderd).

Doe daar je voordeel mee! Daarnaast vinden ze ook het sociale aspect naar andere verenigingen en ook andere scheidsrechters toe iets wat er uitspringt. Als je langer fluit voel je je soms ook bij andere verenigingen een beetje thuis. Als je lekker gefloten hebt, wordt dat zeker gewaardeerd door spelers. Daar heb jij dan toch maar even mooi voor gezorgd dat deze mensen een mooie pot waterpolo hebben kunnen spelen. Dat geeft een stukje voldoening.

Als je eenmaal scheidsrechter bent kun je per seizoen kijken of je voor 1 of 2 teams gaat fluiten. Fluit je voor 1 team dan moet je minimaal zes dagen fluiten (1 of 2 wedstrijden per wedstrijddag). Fluit je voor 2 teams dan moet je minimaal 12 wedstrijddagen fluiten. In het scheidsrechtersportaal kun je je voorkeuren aangeven, op die manier wordt er dus rekening met je eigen wedstrijden en andere privé afspraken gehouden.

Het komt er dus op neer dat je in ieder geval zes keer in een seizoen op pad gaat om te fluiten. Een deel daarvan zal je waarschijnlijk toch al in dat zwembad zijn ivm een eigen wedstrijd. Dat kan dus best meevallen!!

Als beginnende scheidsrechter fluit je de jeugdteams, je komt dus niet meteen voor bijvoorbeeld een H1 uit de bond te staan. Ook worden je reiskosten naar deze wedstrijden toe vergoedt.

Onze vraag aan jullie... willen jullie deze informatie op je laten inwerken en er in ieder geval even over nadenken of het misschien wat voor jou is. Of wellicht denk je iemand te weten die hiervoor geschikt zou zijn, geef dan zijn/ haar naam aan ons door. Mocht je vragen hierover hebben spreek gerust 1 van de WPC leden aan of informeer eens bij een van onze eigen scheidsrechters binnen de vereniging.

Binnenkort komen we hier vanuit de WPC binnen de teams bij jullie op terug.

Het is altijd erg lastig om hier kandidaten voor te vinden, maar wel echt noodzakelijk!

Vriendelijke groeten,

Claske Nieuwenburg