Flevo wint topper van de Houtrib

Flevo Nijkerk zette op zaterdag 25 november ook de vijfde wedstrijd van het seizoen om in winst. De heren van Flevo speelden op zaterdagavond met de blauwe caps (uit) bij De Houtrib in Lelystad. De Flevolanders (dus niet de Flevoërs) hadden vóór deze wedstrijd drie punten meer dan de Nijkerkers, maar zij hadden twee wedstrijden meer gespeeld. Voor de stand in het kampioenschap was de pot in Lelystad dus cruciaal.

De ploeg uit Nijkerk, aangevoerd door coach Jurjen Engelsman, keek uit naar een zware pot. Met een halve minuut kwam dit al tot gewaarwording: Ingmar Loos trok aan de noodrem en gaf een penalty weg. De moed zonk de ploeg in het blauw in de schoenen. Een halve minuut van de wedstrijd was verstreken en Flevo begint met een achterstand. Voor een keeper in het waterpolo is een penalty namelijk nagenoeg altijd een gok, al zullen ze zelf anders beweren. Doelman Gijtenbeek stopte de penalty echter fraai door een bedachte duik naar de rechterhoek.

Een minuut later leek het weer raak. Geen penalty dit keer, maar een uitsluiting van Patrick Zwart. Daaruit volgde de openingstreffer voor Houtrib. De thuisploeg scoorde kort daarop een tweede goal uit een uitsluiting. Mark Stolk wist richting het einde van het eerste kwart nog wel een aansluitingstreffer te maken en bracht de score tot 2-1.

Vanaf de tweede periode liep de score aan beide kanten snel op. Wouter Haandrikman, veteraan van het Nijkerkers, mocht driemaal achter elkaar vrij aanleggen voor de goal van de thuisploeg. Haandrikman verzuimde niet en verzilverde driemaal op rij. Vlak voor de helft van de wedstrijd stond het 4-7, met veel kansen voor Flevo om nog verder uit te lopen. Flevo converteerde die kansen echter niet en liet de thuisploeg met enkele overtalsituaties terugkomen tot 6-7.

Vanaf de start van de derde periode maakten de mannen van Flevo grote slagen. De uitploeg converteerde enkele overtalsituaties en kreeg een penalty mee die werd gescoord door Ivar Loos. Flevo liep met drie minuten op de klok in de laatste periode uit tot 8-13 en wist dat de wedstrijd gespeeld was. Voor de laatste aanvallen maakte Flevo gebruik van het maximale aantal seconden op de schotklok (30). Daarmee werd de wedstrijd beheerst uitgespeeld tot 13-15.

Met deze uitslag staat Flevo met de Houtrib gedeeld eerste in de competitie, met twee wedstrijden minder gespeeld. Op zaterdag 9 december heeft Flevo de kans om zelf alleen de top van de competitietabel te bemachtigen, dan speelt Flevo in het Jaap van der Krol Bad tegen De Meer uit Culemborg.

Doelpunten Flevo: Mark Stolk (5), Ivar Loos, Wouter Haandrikman, Patrick Zwart (3), Evert Guliker (1)