Flevo wint de derby van Triton Putten

Zoals het Spaanse voetbal El Clásico Barcelona – Real Madrid heeft; het Nederlandse voetbal Ajax – Feyenoord heeft; zo heeft de waterpoloregio Oost Flevo - Triton Putten. De waterpoloploegen traden zaterdagavond 26 november weer aan in het Jaap van de Krol bad om de jarenlange rivaliteit tussen de clubs tijdelijk te beslechten. Beide ploegen hadden een grote schare fans meegenomen, die ook van zich zouden laten horen tijdens de wedstrijd. Tegen de verwachting in, verliepen zowel voorbespreking als warming-up uiterst ontspannen.

De ontspannen mindset verdween als sneeuw voor de zon toen de scheidsrechters floten voor het begin van de wedstrijd. Evert Guliker, immer betrouwbaar in de aanvangssprint, eiste ook in periode 1 van deze wedstrijd de eerste aanval op voor Flevo. Helaas werd de goal die uit Gulikers inzet volgde afgekeurd door de arbitrage. Mark Stolk opende een minuut later alsnog de score met een fraai afstandsschot. De Puttenaren maakten in de opvolgende aanval echter direct de aansluitingstreffer uit een overtalsituatie. Op deze gelijke score tikten de minuten weg in periode 1, waardoor de spanning bij het publiek op begon te lopen. Nog een afstandsgoal van Stolk, weer een overalsituatie voor de Puttenaren en een goal van Jelle Wiersma (auteur) resulteerden in een eindstand van 3-2.

De tweede periode bleek beslissend in deze wedstrijd en werd overtuigend gewonnen door de mannen van Flevo. Ad van Twillert opende de score met zijn befaamde schijnbeweging, Ivar Loos maakte een punt van afstand en Matthijs Jut scoorde fraai via de binnenkant van de paal een bal zuiver binnen. Bijzondere aandacht in deze periode gaat uit naar een doelpunt van Jurjen Engelsman, die tot ergernis van de meegereisde Puttense fans de bal via het water in het dak van het doel taterde. Onhoudbaar voor de keeper en ongelofelijk voor de fans. De tweede periode werd afgesloten met een stand van 8 (Flevo) tegen 3 (Triton).

In de derde en vierde periode was het de mannen van Flevo duidelijk dat de wedstrijd een kwestie van uitspelen was. De snelheid van het spel werd teruggeschroefd, de emoties koelden. Flevo wist via Wiersma en Stolk nog twee punten op het bord bij te schrijven. Putten scoorde eenmaal. In de vierde periode zagen de Puttenaren de kans om het doelsaldo nog iets op te krikken. Zij scoorden door enkele overtalsituaties en enkele afstandsschoten nog drie goals. Tot vreugde van het thuispubliek wist Flevo ook nog wat punten bij te schrijven op het scorebord. De scheidsrechter floot de klassieker Flevo-Triton met een score van 14-8 op het bord.

De volgende wedstrijd van de mannen van Flevo is op 3 december tegen Aquapoldro in Apeldoorn.

Doelpunten Flevo: Mark Stolk (7), Ivar Loos en Jelle Wiersma (2), Jurjen Engelsman, Matthijs Jut en Ad van Twillert (1).