Flevo H1 - WWV Winterswijk H1

Op zaterdag 4 november speelde de mannen van Flevo H1 tegen WWV Winterswijk H1. In het Jaap van der Krol zwembad in Nijkerk hadden beide teams zich goed voorbereid op de wedstrijd. De vorige uitwedstrijd eindigde pas in de laatste periode in het voordeel van Flevo. Onder begeleiding van ad interim-coach Hans de Groot was de boodschap voor Flevo duidelijk. Ditmaal zou Flevo vanaf het begin overweldigend zijn om de moraal van de tegenstander te slopen.

De eerste aanval komt vanuit Flevo die de bal op de midvoor aanspeelt. Helaas treft het schot de handen van de keeper van Winterswijk. Winterswijk weet daarentegen wel hun aanval via de midvoor te benutten en pakt de leiding. Flevo baart zich echter nog geen zorgen en Wouter Haandrikman weet tweemaal een aansluitingstreffer te maken. Pas na de 2-2 en de eerste uitsluiting van Winterswijk pakt Flevo de leiding door een goal van Matthijs Jut. Dankzij een goede zwemactie van Patrick Zwart scoort Flevo ook nog een strafworp in de laatste seconden. De mannen van Flevo leiden de wedstrijd na de eerste periode met een 4-2 voorsprong.

Het begin van de tweede periode loopt stroef voor beide ploegen. De midvoors worden hoog uitverdedigd en slecht aangespeeld. Als reactie gaat Flevo scherper op de de counter liggen waardoor er meer ruimte ontstaat voor hun midvoor. Deze ruimte wordt benut door Ivar Loos die vanaf de midvoor twee doelpunten weet te scoren. Flevo bouwt de voorsprong verder uit. Een onoplettende verdediger in combinatie met een zwemactie van Winterswijk zorgt ervoor dat ze op het nipt een strafworp scoren. De stand aan het einde van de tweede periode is 8-3 voor Flevo.

In de derde periode maakt Flevo twee goals via de midvoor Mark Stolk. Ook de vleugelspelers Robert Koelewijn en Evert Guliker scoren in de omschakeling van de aanval beide een doelpunt. Flevo krijgt een aantal uitsluitingen maar Winterswijk weet ongelukkig alleen de binnenkant van de paal te treffen. Door terug te zakken op de midvoor en de sterke schutters te verdedigen treft geen enkele bal van Winterswijk het net. De periode eindigt in een 4-0 voor Flevo die de voorsprong uitbreidt naar 12-3.

Het zwemvermogen van Flevo is in de vierde periode overweldigend. Bijna iedere tegenaanval ziet een doorbraak van Flevo’s vleugelspelers. Bovendien zorgt de vermoeidheid voor miscommunicatie bij Winterswijk, waardoor Flevo efficiënt doelpunten kan maken door onverdedigde spelers. Het is uiteindelijk Jelmer Kooij die, met zijn eerste doelpunt van het seizoen, Flevo naar de verpletterende 20 goals brengt. Een laatste time-out bij een uitsluiting bezorgt Winterswijk nog hun laatste doelpunt. De wedstrijd eindigt daarmee in een klinkende overwinning van 20 – 5 voor Flevo H1.

De volgende wedstrijd vindt plaatst op 25 november om 20:30 uur tegen de nummer twee van de competitie, De Houtrib H1, in zwembad De Koploper in Lelystad.

Doelpunten Flevo: Mark Stolk (5), Patrick Zwart (3), Ivar Loos (3), Ad van Twillert (2), Robert Koelewijn (1), Matthijs Jut (2), Wouter Haandrikman (2), Jelmer Kooij (1), Evert Guliker (1)