Het heren 1 team van Flevo mocht er weer op uit om in Nijmegen tegen Hydrofiel heren 2 te strijden voor de winst. Na de nipte winst tegen het heren 2 team van De Rijn op 19 maart, was het 1e heren team van Flevo wederom gemotiveerd om een mooi spel neer te zetten.

De wedstrijd begon echter matig voor de heren uit Nijkerk. In de eerste periode kregen zij vier doelpunten om de oren. Twee overtal situaties in het voordeel van Flevo werden ook niet benut. Stand na de eerste periode: 4-0.

Coach Richard Deuzeman tikte de heren op de vingers omdat niet het eigen spelletje werd gespeeld. Met de nieuw opgedane wijsheid begon Sietse Visscher de tweede periode door een achterwaartse bal in het doel te leggen. Hydrofiel beantwoordde deze actie met een twee doelpunten, waardoor Flevo op een achterstand kwam van 6-1.

Opnieuw lichtte de coach de situatie toe. De kern van het verhaal: het gaat al iets beter, maar het verdedigen moet beter. Patrick Zwart ramde een krachtig schot in de kruising van de goal: 6-2. Daarna volgde een strafworp in het voordeel van Flevo, als gevolg van een slimme en snelle contra die de tegenstander in een daad van wanhoop tot stilstand bracht. Patrick Zwart liet de goalie zijn schotkracht zien op de 5 meter, wat de stand op 6-3 bracht. In de laatste drie seconden volgde een schot op het hoofd van de keeper van Hydrofiel, die op wonderlijke wijze in het goal terecht kwam. Flevo kwam hierdoor aan het einde van periode 3 op een stand van 6-4.

De weg naar de winst was duidelijk, blijven werken voor elkaar en het koppie erbij houden. Er werd wederom een strafworp veroorzaakt in het voordeel van Flevo. Patrick Zwart voelde zich één met de bal en haalde de achterstand verder in: 6-5. Dertig seconden later mocht er nog een strafworp worden genomen door Patrick Zwart. Zonder enige twijfel maakte hij de gelijkmaker: 6-6. Matthijs Jut wist één minuut later een mooi goal te maken: 6-7. In de laatste paar minuten van de wedstrijd was de spanning om te snijden. Hydrofiel maakte een tegendoelpunt in de laatste 30 seconden, wat de stand wederom gelijk bracht. De heren van Flevo hadden dus precies één aanval over om de winst te pakken of genoegen te nemen met een gelijkspel. De laatste aanval verliep echter onrustig en slordig, waardoor de bal in de handen kwam van de tegenstander. Als gevolg van te weinig druk door de verdedigende linie van Flevo, kon Hydrofiel op de laatste seconde van de wedstrijd de winst toch pakken: 8-7 voor Hydrofiel.

Enigszins getreurd over deze gebeurtenis sprak de coach de heren toe. Als een team zijn de heren mooi teruggekomen, maar over de laatste aanval volgt nog het een en het ander te analyseren.

Zonder punten, maar met nieuwe ervaring en kennis op zak, vertrokken de heren van Flevo naar Nijkerk. Op de 9e van april zal het korte seizoen worden geconcludeerd met een uitwedstrijd tegen het De Meer in Culemborg om 20.30 uur.

Geschreven door Sietse Visscher.