Gelijkspel in Putten

Na een lange tijd niet te mogen trainen en geen wedstrijden te mogen spelen, was het zaterdag 29 januari eindelijk zo ver. Er stond een belangrijke wedstrijd op het programma: de derby tegen Triton Putten. De vorige partij tegen de dames van Triton had Flevo nipt verloren. Dat, in combinatie met het feit dat we met acht speelsters waren, zorgde voor extra spanning bij de Nijkerkse dames. Margrita Bolink zou, naast zelf speelster te zijn, de dames coachen tijdens de pot.

De eerste periode begonnen de dames van Flevo sterk. Door de rust in het spel te bewaren en goed naar elkaar te kijken. Dit vertaalde zich binnen een halve minuut in een doelpunt voor de Nijkerkse: door een mooie pass op de midvoor wist Charlotte van Hamersveld de bal in het net te plaatsen. Een minuut later wist Miranda van de Vliert met een prachtige boogbal de keepster te omzeilen. De dames van Putten hadden hier snel antwoord op, met een tegendoelpunt wisten zij de score van de eerste periode op een 1-2 te brengen.

Coach Margrita Bolink gaf de dames complimenten voor het harde werken. Wel moest de pressing echt beter worden uitgevoerd door de dames van Flevo. Met deze gedachten in het achterhoofd startten de dames aan de tweede periode. Bolink wist de periode te openen door, van lange afstand, een boogbal perfect in de verre hoek te plaatsen. De dames van Putten kregen een strafworp mee, en wisten deze kans te benutten. Door een uitsluiting van een van de Puttense dames ontstond er een overtalsituatie voor Flevo. Josée van den Hoven wist deze mooi af te maken, door vanaf de tweede lijn met een perfecte boogbal het net te vinden. Hierna vonden de Puttense dames het doel nog tweemaal. De periode werd afgesloten met wederom een overtalsituatie voor de dames van Flevo, van Hamersveld wist hierdoor de score op 4-5 te brengen.

Doordat pressing heel veld niet helemaal het beoogde resultaat had, besloot Bolink dat de dames vanaf nu verder zouden gaan met pressing half veld, om zo minder 1-0 situaties te creëren. De Puttense dames wisten aan het begin van de periode de stand weer gelijk te trekken. De dames van Flevo lieten zich niet kisten, en hielden het hoofd koel. Hierdoor wist Margrita Bolink het doel te vinden in een, wederom, overtalsituatie. Van de Vliert wist even later krachtig een bal te onderscheppen, en deze middels een boogbal in het net te plaatsen. De periode eindigde dan ook met een lichte voorsprong voor de Nijkerkse dames: 5-7.

De dames van Flevo domineerden de wedstrijd, dit moest worden vastgehouden. Bolink sprak de dames toe: Gewoon rustig blijven. De vierde periode ging van start, de Puttense dames wisten een tweetal kansen te benutten en zo de stand gelijk te brengen. De dames van Flevo bleven echter rustig. Charlotte van Hamersveld wist de bal nogmaals in het net te plaatsen. Met nog een halve minuut op de klok was het zaak voor de Nijkerkse dames om de voorsprong te behouden. Helaas wisten de dames van Triton de keepster te omzeilen, en brachten zo de score naar een gelijkspel: 8-8.

Na een sterke wedstrijd te hebben gespeeld, waren de dames ietwat teleurgesteld. Wel waren ze het er unaniem over eens dat dit een goede, sportieve pot was. Met opgeheven hoofd vertrokken de dames weer richting Nijkerk.

Volgende week mogen de dames schitteren in Nijkerk: om 20.15 uur staat de wedstrijd tegen de Houtrib uit Lelystad op het programma.

Doelpunten Flevo: Charlotte van Hamersveld (3), Margrita Bolink, Miranda van de Vliert (2) en Josée van den Hoven (1)