Flevo waterpolo dames winterkampioen!

Met nog 1 wedstrijd te gaan voor de winterstop hadden de dames van Flevo nog geen wedstrijd verloren, wel 2 maal puntenverlies bij een gelijkspel. Zaterdag 16 december, tegenstander Proteus (9e op de ranglijst in de competitie) staat op het programma.  Maar ondanks deze positie was de opdracht om de tegenstander zeker niet te onderschatten. Hun puntenverlies was niet zo overduidelijk dat er te makkelijk gedacht zou moeten worden. Bovendien werd Flevo in het verleden in het zwembad in Twello meermaals flink fysiek onder druk gezet. Onder aanmoediging van de kreet “Takkie, takkie” op het spandoek, en de woorden van de scheidsrechter dat hij hier kwam om met plezier te fluiten gingen de dames dan ook met plezier het water in.

Het was even zoeken naar wat ruimte in het smalle bad van Twello, aanvallen werden opgezet maar nog niet gelijk afgemaakt. De verdediging van Flevo lag wel gelijk op scherp. Door mooi samenspel, 1 persoon veel druk geven en de andere verdediger de bal laten pakken, kwamen de dames van Proteus niet bij het doel van Flevo uit. Na een mooi éen-tweetje met Margrita Bolink was het Jette Bokkers die het spits afbeet met het 1e doelpunt van de avond. Eva Schoon herhaalde dit kunstje op miraculeuze wijze en Vera Molan schoot vervolgens een strafworp genadeloos in het doel (0-3).

Halverwege de 2e periode wist Proteus hun 1e doelpunt te scoren, even later gevolgd door een benutte strafworp. Flevo zette hier echter ook 2 doelpunten tegenover, een afstandsschot van Vera Molan en een uitgespeelde man-meer situatie door Miranda van de Vliert. Hierdoor eindigde deze periode in een gelijkspel (2-5).

Inmiddels werd er flink door gewisseld om de snelheid in het spel te houden en de diverse posities door te rouleren. Hierdoor kon de tegenstander er geen grip op krijgen. Het nadeel van het smalle bad in de aanval werd in de verdediging als wapen gebruikt. De dames pakte met elkaar de ene na de andere bal af. Ook de instructie om meer ruimte voor elkaar te maken in de aanval werd nu opgevolgd. Hierdoor konden de aanvallers doorzwemmen en desnoods met keeper en al de bal in het doel krijgen. Het ene na het ander doelpunt volgde in deze periode, maar vooral Lara van de Vliert was op stoom gekomen. Zij scoorde maar liefst 4x in deze periode (3-10).

Vol overtuiging begon Flevo aan de laatste periode. Hierin werd nog wel aan het begin gescoord door een inzwemactie van Jette Bokkers. Maar daarna werd er wel hard gewerkt, maar de afronding liet op zich wachten.  De verdediging van Flevo bleef overeind ondanks dat men nog 2x een man minder moest overbruggen. Ook keepster Nora Doornhof was niet van plan om deze avond wat cadeau te geven. Hierdoor eindigde de wedstrijd in een zeer fraaie overwinning van 3-11 voor de dames uit Nijkerk.

Met 10 wedstrijden gespeeld te hebben, staan de dames 5 punten los van de nummer 2 en 3. Een mooie uitgangspositie om straks halverwege januari de competitie te herstarten en te kijken of ze dit ook vol kunnen houden tot het einde van het seizoen. Ook al gaan de dames elke wedstrijd fanatiek voor de winst, hun motto is ook: “Het gaat vooral om plezier hebben in het trainen en spelen met elkaar, dan volgen de punten vanzelf”.

Doelpunten: Lara van de Vliert (4x), Jette Bokkers (3x), Vera Molan (2x), Eva Schoon en Miranda van de Vliert (1x)